Okka-säätiö auditoi kestävää kehitystä

kestava_kehitys2Kestävän kehityksen auditointi järjestettiin Pohjois-Karjalan opisto ja ammattiopisto Niittylahdessa keskiviikkona 13. toukokuuta. Okka-säätiön nimeämänä auditoijana oli Edina Rudner. Edina saapui auditointiin jo edellisenä päivänä ja majoittui yön oppilaitoksen asuntolassa. Näin hänellä oli erinomainen mahdollisuus perehtyä pintaa syvemmältä oppilaitoksen toimintaan.

Pohjois-Karjalan opisto ja ammattiopisto hakee vuonna 2015 kestävän kehityksen sertifikaattia. Oppilaitoksessa pidetään luontoon ja ympäristöön liittyvien asioiden lisäksi huolta myös esimerkiksi taloudesta, turvallisuudesta, koulutuksen tasosta ja ihmissuhteista sekä vuorovaikutuksesta ympäristön ja sidosryhmien kanssa.

Palautteessaan Edina Rudner antoi tunnustusta oppilaitoksen monipuoliselle kestävän kehityksen työlle ja erityisesti kestävän kehityksen vastuuopettajalle Juha Miettiselle erinomaisesta työstä. Hänestä oli ansiokasta se, että kestävän kehityksen työryhmä ei ole oppilaitos- vaan toimipistekohtainen ja siinä on sekä henkilöstön, opiskelijoiden että yhteisten palveluiden edustus. Kestävän kehityksen asiaa levitetään kokonaisvaltaisesti. Rudnerin kertoi havainneensa, että kestävän kehityksen asiaa ”tyrkytetään opiskelijoille joka puolella”. Opiskelijat olivat kertoneet ”maailman avartuneen”, kun he saapuivat oppilaitokseen. Tärkeä pohja on osaamisessa: ”Välittäminen edellyttää osaamista.” Auditoija kertoi havainneensa kestävän kehityksen teemojen näkyvän sekä oppilaitoksen sisäpuolella että ulkopuolella. Esimerkiksi heti päärakennukseen tultaessa seinillä on julisteita ja postereita kiusaamisen ehkäisystä, monikulttuurisuudesta, kierrätyksestä, tupakoimattomuudesta jne.

Oppilaitoksessa tehty Itsearviointi oli Rudnerin mukaan realistinen, vaikka toimijoiden itselleen antamat pisteet olivatkin alakanttiin. Kehityskohteiksi Rudner nosti pääosin samat asiat, jotka nousivat kehittämiskohteiksi myös itsearvioinnissa: 1) oppilaitoksen pitäisi vahvemmin tuoda osaamistaan esille koulutuksenjärjestäjän sisällä muille oppilaitoksille, 2) oppilaitokseen pitää seuraavaksi laatia laatujärjestelmän tueksi yhtenäinen ympäristöhuoltosuunnitelma, 3) kun tietoa on runsaasti, on syytä koota kestävän kehityksen tietopankki. 4) yrittäjyyskoulutukseen tulee kiinnittää aiempaa enemmän huomiota, 5)  tiedottamiseen tulee kiinnittää enemmän huomiota sekä 6) yhteistyötä oppilaitosten välillä on syytä tehostaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>